18.04.2008 A început construcţia aeroportului internaţional Braşov – Ghimbav

Şantierul a fost inaugurat în prezenţa ministrului Ludovic Orban

 
15 aprilie 2008 va rămâne în istoria Braşovului ca o dată memorabilă, ca ziua în care la Ghimbav au fost puse bazele construcţiei aeroportului internaţional. Astfel, un vis al braşovenilor care datează de zeci de ani se împlineşte acum graţie implicării Consiliului Judeţean. Căci nu a fost nici simplu, nici uşor drumul de la ideea construirii unui aeroport, la împlinirea ei. Au fost ani de muncă, de strădanii, de obstacole ce păreau în unele momente de netrecut. Şi totuşi, tenacitatea echipei desemnate de preşedintele Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu, să se ocupe de realizarea acestui proiect – echipă condusă de consilierul judeţean Iancu Vespasian, a dat roade dintre cele mai bune. Momentul inaugurării şantierului a fost marcat printr-o festivitate desfăşurată chiar pe terenul pe care se va construi intrarea în aeroport.
Ministrul Ludovic Orban, invitat de onoare
În ciuda vremii nu tocmai favorabile unei asemenea manifestări, la Ghimbav au ţinut să fie prezenţi peste o sută de oameni, oficialităţi sau simpli cetăţeni. Pentru toţi, construirea unui aeroport lângă Braşov reprezintă un proiect vital în dezvoltarea judeţului nostru şi implicit a întregii zone. Au fost prezenţi prefectul Adriana Donţu, subprefectul Szakal Andras, primarul Ghimbavului Dorel Toma, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov, Nicolae Ţucunel, viceprimarul municipiului Braşov, Adrian Gabor, primarii localităţilor învecinate, parlamentari, directori de instituţii publice, numeroşi consilieri judeţeni şi locali din Braşov şi Ghimbav. Au mai participat foşti şi actuali angajaţi ai societăţii IAR Ghimbav, precum şi membri ai Asociaţiei Aviatorilor Braşoveni. Între aceştia din urmă s-a regăsit şi primul pilot de vânătoare din Braşov, erou al celui de-al doilea război mondial, acum ajuns la venerabila vârstă de 88 de ani. Nu au lipsit reprezentanţii firmei Intelcan, cea care va construi şi va opera aeroportul internaţional Braşov – Ghimbav, în frunte cu preşedintele ei Ronald Weissberger. Invitatul de onoare al festivităţii a fost ministrul Transporturilor, braşoveanul Ludovic Orban, cel care din momentul în care a preluat conducerea acestui minister a fost aproape de proiectul aeroportului şi l-a susţinut întotdeauna.
„Capsula timpului”
În acest proiect sunt implicate cinci autorităţi publice – Consiliul Judeţean Braşov, Consiliul Local Ghimbav, Consiliul Local Braşov, Consiliul Judeţean Covasna şi Consiliul Judeţean Harghita. Acestea sunt reprezentate în Consiliul de Administraţie al societăţii „Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav” (AIBG), alături de concernul canadian Intelcan, care este acţionar majoritar. Respectiva societate va coordona proiectul de construcţie a aeroportului şi ulterior activitatea de operare. Pe lângă tăierea panglicii inaugurale a şantierului de la aeroport, un moment inedit al festivităţii de marţi l-a constituit îngroparea unei „Capsule a timpului”, un tub care conţinea documentele prin care cele cinci autorităţi publice menţionate şi-au dat acordul pentru asocierea în vederea construirii aeroportului, alături de un act care atesta punerea pietrei de temelie a aeroportului, act semnat de toţi cei implicaţi în proiect.
Primul studiu pentru aeroport a fost realizat în 1993
Construcţia aeroportului este mai mult decât o dorinţă pe care braşovenii o au de peste douăzeci de ani şi mai mult decât o nostalgie după vremurile interbelice, când din oraşul nostru decolau avioane cu destinaţia Bucureşti sau Viena. După ani în care conducerea administraţiei judeţene a încercat zadarnic să colaboreze cu diverse firme ce păreau dornice până la un punct să construiască un aeroport la Ghimbav, în sfârşit proiectul a ajuns în linie dreaptă. Meritul îi aparţine deopotrivă preşedintelui Aristotel Căncescu, cel care a ştiut să menţină relaţia cu investitorul canadian Intelcan în momentele în care proiectul părea compromis din cauze birocratice, dar şi echipei desemnate să se ocupe de toate demersurile premergătoare demarării lucrărilor, coordonată de Iancu Vespasian. „De-a lungul anilor am avut mai multe negocieri cu firme interesate de construirea unui aeroport la Braşov, însă toate au eşuat din faşă. Primul studiu pe această temă, la Braşov, a aparţinut unor specialişti danezi şi a fost elaborat în 1993. Ei ne-au spus clar că până în anul 2000 nu avem şanse să construim un aeroport, pentru că o asemenea investiţie nu s-ar justifica din punct de vedere economic şi nici nu vom găsi investitori capabili să o facă. Iată că ei au avut dreptate. Acum lucrurile s-au schimbat. Acum, existenţa aeroportului este o condiţie a dezvoltării judeţului nostru. Investitorii care vor să-şi deschidă afaceri la noi se interesează de stadiul aeroportului şi îşi planifică dezvoltarea în funcţie de el”, a precizat preşedintele Aristotel Căncescu, la conferinţa de presă care a urmat inaugurării.
Aeroportul s-ar putea numi „Iosif Şilimon”
El a accentuat faptul că existenţa aeroportul va determina un boom în dezvoltarea judeţului Braşov din punct de vedere economic şi turistic. Această investiţie va genera locuri de muncă, îi va determina pe marii investitori străini să se gândească la Braşov ca la un loc propice pentru afacerile lor şi va aduce turişti în zona montană. Printr-un asemenea proiect, dorinţa preşedintelui CJ Aristotel Căncescu ca judeţul Braşov să devină primul judeţ turistic al României are toate şansele să devină realitate: „Avem potenţialul să aducem anual două milioane de turişti în judeţul Braşov. O vom face cu siguranţă din momentul în care va funcţiona aeroportul”. Aristotel Căncescu a propus, în premieră, ca aeroportul internaţional Braşov – Ghimbav să poarte numele inginerului Iosif Şilimon, cel de care s-au legat contribuţii importante la dezvoltarea aviaţiei româneşti: „Este vorba de zeci de planoare proiectate de Iosif Şilimon. Şi tot lui i se datorează producţia de elicoptere de la IAR Ghimbav. În 1972, datorită implicării sale uzina a preluat licenţa elicopterelor Alouette, iar în 1974 a obţinut licenţa unui elicopter greu, cel mai modern din lume la acea dată – IAR 330A Puma. Acesta ar fi trebuit asimilat aproape în totalitate, doar că, din păcate, politica de la acea vreme nu a mai permis acest lucru”.
Radu Berceanu (PD-L) nu a vrut aeroport la Braşov
Preşedintele Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu, a accentuat faptul că inaugurarea lucrărilor la aeroport s-a făcut în momentul în care toate obstacolele birocratice au fost depăşite. El a reamintit un fapt trist, dar adevărat, care acum este trecut cu vederea de către reprezentanţii PD-L, acela că proiectul aeroportului a fost sabotat de Ministerul Transporturilor în toată perioada în care la conducerea lui s-a aflat democratul Radu Berceanu. „Radu Berceanu a declarat tranşant, chiar la Braşov, că un aeroport nu se justifică. De astfel, cu domnul Berceanu am mai avut o controversă în urmă cu mai mulţi ani, pe tema unui elicopter care trebuia asimilat în uzina IAR. Din fericire, odată cu venirea sa la conducerea Ministerului Transporturilor, domnul Ludovic Orban ne-a dat toate avizele necesare, precum şi garanţia unui sprijin financiar pentru aeroportul de la Ghimbav. În momentul de faţă, nimeni nu mai poate să mai pună vreo problemă în proiectul aeroportului. În momentul în care Guvernul Tăriceanu a acordat Consiliului Judeţean cele 200 de hectare pentru aeroport, problema era pentru noi rezolvată pe jumătate. Cealaltă jumătate am considerat-o rezolvată atunci când Ronald Weissberger a clarificat chestiunea finanţării proiectului. Din momentul acela am ştiut cu certitudine că vom avea aeroport la Braşov”, a spus Aristotel Căncescu.

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare