18.11.2011 Consiliul Județean va porni construcția pistei aeroportului

Plenul Consiliului Județean Brașov întrunit în ședință ordinară în data de 9 noiembrie a aprobat studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici aferenți construirii Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav „Iosif Șilimon”, în varianta dezvoltării proiectului de către Județul Brașov. Cu acest prilej, consilierii au fost informați că administrația județeană va începe pe cont propriu realizarea pistei aeroportului, având în vedere că licitația lansată de Consiliul Județean pentru proiectarea, finanțarea, construirea și operarea viitorului aeroport nu a avut un câștigător.
La licitație s-a prezentat un singur ofertant, firma UTI, care deși s-a calificat pentru etapa dialogului competitiv, nu a reușit să propună un contract avantajos ambelor părți. „Reprezentanții UTI doreau în primă etapă să construiască o pistă cu lungimea de 2.100 de metri, în loc de 2.850 de metri cât am cerut prin caietul de sarcini. UTI a solicitat ca administrația județeană să intervină în compania de proiect cu o sumă importantă de bani, fapt care nu era prevăzut în caietul de sarcini și care ar fi necesitat clarificări de la Uniunea Europeană, în condițiile în care respectivii banii puteau fi considerați ajutor de stat. De asemenea, UTI a avut pretenția ca autoritatea județeană să preia marea majoritate a riscurilor financiare care ar fi putut apărea dacă aeroportul ar fi avut pierderi”, a explicat Mihai Pascu, director executiv-adjunct la Consiliul Județean. El a întărit faptul că proiectul de contract de concesiune propus de UTI nu respecta caietul de sarcini, era inacceptabil și păgubos pentru autoritatea județeană, care anual ar fi trebuit să prevadă în buget sume considerabile pentru funcționarea aeroportului.
La rândul său, președintele Consiliului Județean, Aristotel Căncescu, a menționat că propunerea UTI implica riscuri prea mari: „Avocații noștri și consultantul tehnic ne-au spus să nu încheiem acest contract. Oferta UTI nu putea fi acceptată de către Executivul Consiliului Județean. Comisia de licitație a votat în unanimitate închiderea procedurii de licitație, chestiune comunicată firmei”.
În aceste condiții, singura soluție pentru ca proiectul aeroportului să continue este demararea de către Consiliul Județean a lucrărilor la pistă, investiție estimată la o valoare mai mică de 20 de milioane de euro. Finanțarea va fi asigurată din împrumutul de 14 milioane de euro contractat în 2009 de către forul județean, împrumut care va fi suplimentat cu 7 milioane de euro. Până în prezent, din acest credit au fost suportate costurile lucrărilor de viabilizare a celor 200 de hectare ale aeroportului, care s-au desfășurat în acest an. „Țin să realizăm aeroportul în județul Brașov. Nu există o investiție mai importantă pentru noi decât aeroportul. Am ajuns în această situație din cauza crizei economice, însă avem potențialul să pornim lucrările la pistă, cu atât mai mult cu cât, odată construită, pista va intra automat în proprietatea statului pentru că așa prevede legislația în vigoare. Celor care comentează aiurea le transmit că nu există fonduri europene pentru construcția de aeroporturi noi, iar acesta este primul aeroport greenfield care se construiește nu numai în România, ci în toată Europa de Est, în ultimii douăzeci de ani”, a menționat Aristotel Căncescu.

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare