08.04.2009 Preşedintele CJ cere sprijinul parlamentarilor pentru proiectul aeroportului

Aristotel Căncescu, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, a adresat în cadrul unei conferinţe de presă un apel către parlamentarii braşoveni pentru a susţine proiectul de construcţie a aeroportului internaţional Braşov – Ghimbav. Acest sprijin este cu atât mai necesar cu cât investiţia a ajuns într-un punct critic, în condiţiile în care situaţia terenului aferent aeroportului nu este deocamdată reglementată. Ordonanţa de Urgenţă în baza căreia cele 200 de hectare alocate de Guvernul Tăriceanu pentru această investiţie au fost intabulate de Consiliul Judeţean, trebuie aprobată de Camera Deputaţilor. Cu toate că actul normativ a fost avizat favorabil în Comisia pentru agricultură, în discuţiile din plen ordonanţa a fost retrimisă spre a fi din nou analizată în comisia de specialitate. În aceste condiţii, autorităţile judeţene riscă să piardă finanţarea pe care băncile sunt pe punctul s-o acorde proiectului. Potrivit preşedintelui Aristotel Căncescu, săptămâna viitoare există şanse ca respectiva ordonanţă să fie pusă din nou în discuţia comisiei şi în cazul unui aviz favorabil, să ajungă în iarăşi dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor. Şeful administraţiei judeţene a cerut şi sprijinul preşedintelui PSD Mircea Geoană de la care a obţinut asigurări că parlamentarii social-democraţi vor vota în favoarea proiectului.

 
SCRISOARE DESCHISĂ
Senatorilor şi deputaţilor de Braşov
 
Proiectul construirii Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav (AIBG) a ajuns într-un punct critic, în condiţiile în care situaţia terenului aferent acestei investiţii este incertă. Guvernul Tăriceanu a alocat Consiliului Judeţean Braşov, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/2007, două sute de hectare pentru construirea obiectivului. Transferul de proprietate s-a făcut de la Agenţia Domeniilor Statului, terenul fiind înscris în Cartea      suprafaţa de două sute de hectare este destinată exclusiv construirii aeroportului, iar în cazul în care proiectul nu s-ar mai realiza, terenul ar reveni la Agenţia Domeniilor Statului. În baza acestei ordonanţe Consiliul Judeţean Braşov a organizat o licitaţie internaţională şi a încheiat un Contract pentru concesionarea proiectării, construcţiei şi operării viitorului aeroport, cu firma canadiană Intelcan Technosystems Inc., câştigătoarea licitaţiei.
Realizarea acestui proiect pe actualul amplasament, studiat şi propus de IPTANA, cuprins încă din anul 1993 în Planul Naţional de Amenajare Teritorială a României (PATN), a fost avizată favorabil de către ministerele de resort.
Ordonanţa a fost aprobată de Senatul României, însă plenul Camerei Deputaţilor a retrimis-o Comisiei pentru agricultură spre a fi reanalizată, în urma intervenţiei parlamentarilor Partidului Democrat-Liberal, în ciuda faptului că actul normativ primise în data de 10 februarie 2009 avizul favorabil al respectivei comisii. În aceste condiţii, proiectul Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav este blocat până când situaţia terenului va fi reglementată.
Din discuţiile pe care vicepreşedintele Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaţilor, Kelemen Attila, le-a purtat cu preşedintele comisiei, democrat-liberalul Valeriu Tabără, însuşi premierul Emil Boc se opune realizării acestui proiect. Mai mult, în momentul în care i s-a cerut avizul pentru Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/2007, ministrul Transportului, Radu Berceanu, a spus că nu este de acord să se construiască un aeroport pe domeniul public, ci oriunde în altă parte.
Îngrijorător este faptul că actuala stare de lucruri intervine tocmai în momentul în care negocierile cu băncile s-au încheiat, montajul financiar a fost pus la punct şi mai multe instituţii bancare româneşti şi străine sunt pe punctul să acorde finanţare pentru realizarea aeroportului. Lipsa unui vot final pentru OUG 41/2007 din partea Parlamentului, s-a constituit în permanenţă într-o mare problemă în cadrul negocierilor cu băncile şi investitorii, făcând imposibilă până astăzi trecerea la predarea amplasamentului către constructor.
În opinia noastră, această tergiversare a aprobării terenului pentru aeroport în Camera Deputaţilor, este total nejustificată şi are conotaţii politice. Ea nu este întemeiată pe raţiuni de natură juridică sau economico-socială, ci pe motivaţii de natură subiectivă care denotă ostilitate faţă de Judeţul Braşov şi rea-voinţă din partea unor parlamentari din actuala coaliţia aflată la guvernare. Practic, o asemenea atitudine zădărniceşte toate eforturile pe care administraţia Judeţului Braşov le-a depus încă din anii ’90 pentru realizarea aeroportului, o condiţie esenţială pentru restructurarea economică a judeţului nostru care a pierdut peste 150.000 locuri de muncă în ultimii ani. 
În demersul lor de a bloca aeroportul cu orice preţ, respectivii parlamentari nu ţin cont că atât Consiliul Judeţean Braşov, cât şi constructorul – firma canadiană Intelcan Technosystems Inc., au investit până acum sume importante pentru pregătirea si demararea proiectului. Consiliul Judeţean Braşov a alocat 57,9 miliarde de lei vechi în bugetul pe anul în curs, pentru cheltuieli demarate sau în curs de realizare. La rândul ei, firma Intelcan a cheltuit fonduri importante cu realizarea proiectului viitorului aeroport. Conform datelor puse la dispoziţie de firma canadiană, cheltuielile făcute cu proiectul, la zi, de către Intelcan Technosystems Inc. depăşesc 2 milioane de dolari.
Necesitatea unui aeroport internaţional la Braşov nu mai poate fi pusă în discuţie. Toate studiile româneşti şi străine alături de auditul extern au arătat că atât valoarea proiectului (100 milioane euro), cât şi dimensionarea capacităţii (1 milion de pasageri/an şi 250.000tone/an cargo) sunt corect determinate, că o asemenea investiţie este fezabilă şi vitală nu numai pentru dezvoltarea economică a judeţului nostru, ci a întregii zone. Viitorul aeroport va deservi inclusiv Covasna şi Harghita, consiliile judeţene din cele două unităţi administrativ-teritoriale fiind membre în acţionariatul societăţii Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav SA, alături de Consiliul Judeţean Braşov, Intelcan Technosystems Inc. Ottawa, Consiliul Local Braşov şi Consiliul Local Ghimbav. Un aeroport internaţional la Braşov va avea un impact extraordinar în ceea ce priveşte dezvoltarea turismului în centrul ţării şi creşterea numărului de investiţii străine, fapt care va determina o restructurare din punct de vedere economic a zonei Braşov – Covasna - Harghita.  
Având în vedere cele prezentate, vă solicitam sprijinul pentru rezolvarea situaţiei terenului necesar pentru amplasamentul aeroportului şi deblocarea acestui proiect atât de necesar comunităţii judeţului Braşov.
 
Cu consideraţie,
Aristotel Căncescu

Preşedinte Consiliul Judeţean Braşov

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare