13.05.2008 Trenul de epocă „Dracula Expres”, un cadou pentru braşoveni şi turişti

Atmosferă de mare sărbătoare, muzică de fanfară şi sute de oameni adunaţi marţi, pe peronul Gării Braşov. Motivul acestei adevărate desfăşurări de forţe a fost pe cât de inedit, pe atât de emoţionant şi nostalgic: cursa inaugurală a trenului turistic de epocă „Dracula Expres”, primul de acest gen care circulă în ţara noastră. Traseul lui este de la Braşov la Zărneşti, respectiva linie devenind prima cale ferată turistică din România. Garnitura va sta la dispoziţia turiştilor care vin în municipiul nostru şi îşi doresc să trăiască experienţa unei plimbări de lux, cu parfum interbelic. Grupurile de turişti vor avea şansa să admire din tren peisajele mirifice din Ţara Bârsei, iar cei mai temerari dintre ei vor putea face excursii în Piatra Craiului, la Cabana Plaiul Foii sau la Cetatea medievală de la Râşnov. Iniţiativa inaugurării acestui tren cu totul special i-a aparţinut preşedintelui Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu. Ea se înscrie în demersurile realizate de şeful CJ pentru creşterea şi diversificarea numărului atracţiilor turistice din judeţul nostru, în ideea ca Braşovul să devină primul judeţ turistic al României. Trenul „Dracula Expres” este rodul cooperării dintre Consiliul Judeţean Braşov, operatorul privat SC Regiotrans Braşov şi Societatea de Turism Feroviar Bucureşti, instituţie ce ţine de Ministerul Transporturilor. După festivităţile inaugurale, trenul de epocă a plecat în prima sa cursă. În vagoane s-au urcat oficialităţile judeţului, ziarişti, dar şi oameni simpli, cu toţii dornici să facă o plimbare de neuitat. Trenul a oprit în gările Cristian, Râşnov şi Zărneşti, peste tot fiind întâmpinat cu muzică de fanfară şi zeci de oameni de toate vârstele.

O bijuterie de tren
Trenul este o adevărată bijuterie de epocă şi are o valoare inestimabilă. În alcătuirea sa intră două locomotive şi trei vagoane, toate restaurate şi recondiţionate de specialiştii societăţii Regiotrans. Important este faptul că aspectul lor iniţial a fost respectat întru totul. Este vorba despre o locomotivă Pacific 231065, construită la uzinele Maffai din Germania, în anul 1922, care şi în 2008 se prezintă în condiţii foarte bune. Ea reprezintă un unicat la nivel european, după cum a explicat inginerul Radu Bellu, specialist şi istoric al căilor ferate. Cea de-a doua locomotivă este din seria 230516 şi a fost fabricată în România, la uzinele Malaxa, în anul 1934. Primul dintre vagoane este unul de excepţie. Este vagonul-salon construit în 1934 pentru regele Carol al II-lea, la uzinele Astra din Arad. El este organizat după cum urmează: un salon pentru servirea mesei, cuşete pentru dormit şi chiar o instalaţie de baie cu cadă şi cu toate cele necesare pentru igiena personală a călătorilor de lux. Opulenţa din acest vagon va răspunde cu siguranţă exigenţelor celor mai pretenţioşi turişti. Cel de-al doilea vagon a fost fabricat în 1924, în Italia, la uzinele Ernesto Breda din Milano. Ultimul vagon a funcţionat în perioada interbelică, în trenurile Pullman Orient Expres, pe relaţia Bucureşti – Paris şi a fost foarte căutat pentru confortul lui. Ultimele două vagoane sunt de clasa I. Au compartimente spaţioase, cu mochetă pe jos şi câte şase locuri tapiţate cu un pluş roşu, de foarte bună calitate. Ele sunt încălzite cu aburul de la locomotive. Remarcabil este faptul că în fiecare compartiment, călătorii au la dispoziţie un regulator de căldură care le permite să-şi aleagă temperatura dorită.
 
Vagoane refăcute în timp record
Inaugurarea trenului „Dracula Expres” este o mare realizare pentru turismul feroviar românesc şi în special pentru turismul judeţului Braşov. Costel Comăna, patronul firmei Regiotrans, a rezumat în câteva cuvinte implicarea în acest proiect: „Ne-am implicat din toate punctele de vedere. În primul rand, material. Apoi, prin oamenii care au participat inclusiv cu sufletul la reconstrucţia acestor vagoane şi la restaurarea lor. Fecare a pus muncă fizică dar şi mult suflet în acest proiect. A trebuit să refacem cele trei vagoane într-un timp foarte scurt, în circa 45 de zile. A fost destul de greu, pentru că am ţinut neapărat ca anumite repere să fie păstrate în original şi atunci am fost nevoiţi să le luăm pe rând, să le scoatem, să le lustruim, să le conservăm, să le restaurăm şi să le punem la loc. Lucrările au costat 600 de mii de lei, bani alocaţi din bugetul Consiliului Judeţean Braşov”.
 
Trenul este deservit de trei persoane
Trenul este condus de mecanici cu experienţă, printre puţinii rămaşi în domeniul locomotivelor cu aburi, adevărate exemple de profesionalism. Locomotivele consumă cărbune. La un drum, ele „înghit” trei-patru tone de cărbune şi aproape 20 de metri cubi de apă. Cel mai greu încercat pe o asemenea locomotivă este fochistul, care nu încetează să bage pe foc lopeţile cu cărbune. În acelaşi timp, el este obligat să privească pe fereastră semnalele şi să-i anunţe mecanicului tot ce se întâmplă pe partea sa. Cel mai important personaj este mecanicul de locomotivă, cel care răspunde de bunul mers al trenului, de punerea lui în mişcare, de urmărirea semnalelor şi oprirea în staţii. Pe lângă cei doi mai există un şef de tren, cel care dă semnalul de plecare, răspunde de siguranţa călătoriei şi de manevrele care trebuie făcute în gări sau pe traseu. De la el călătorii îşi vor putea cumpăra bilete. Deocamdată nu se cunoaşte preţul acestora. El va fi stabilit de comun acord de către partenerii proiectului – Consiliul Judeţean, Regiotrans şi Societatea de Turism Feroviar. Până la acel moment, trenul va circula gratuit sâmbăta şi duminica, urmând să facă o cursă dus-întors, la orele prânzului.
 
O gară mică, de epocă
Inaugurarea trenului turistic „Dracula Expres” a fost precedată de ample lucrări de amenajare a gării din Râşnov. „Nu am modernizat-o, deoarece am dorit să-i păstrăm farmecul de gară mică din secolul al XIX-lea. În 1873 a fost construită prima gară din Braşov, iar cea din Râşnov datează din 1892. Am refăcut peronul şi am amenajat zona din vecinătate sub forma unui părculeţ. Ne-am inspirat din imaginile de epocă pe care le avem cu această gară. Pentru toate investiţiile, inclusiv renovarea locomotivelor, vagoanelor şi amenajarea gării, am alocat din bugetul Consiliului Judeţean 10 miliarde de lei vechi”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu.
Trebuie spus că în prima sa cursă, trenul „Dracula Expres” a făcut o oprire mai lungă în gara din Râşnov, unde oficialităţile oraşului au pregătit un program artistic dedicat acestui eveniment. Mai ales pentru copiii care n-au văzut niciodată cum arată o locomotivă cu aburi sau un vagon de epocă a fost o bucurie să se urce în tren şi să-şi facă poze.
 
Istoricul căii ferate Braşov – Zărneşti
Calea ferată Braşov – Zărneşti a fost construită între anii 1889 – 1892 de Societatea Anonimă a Căilor Ferate Vicinale Braşov – Trei Scaune, înfiinţată la 1 mai 1890. Capitalul necesar construcţiei acestei linii a fost asigurat de casele „Erlancer & Sohne – Frankfurt” şi „Fraţii Sulzbach – Viena”, prin emiterea a 5.600 de acţiuni fundamentale şi a 14.444 de acţiuni de proprietate. Realizarea căii ferate Braşov – Zărneşti a fost motivată de exploatarea bogatelor resurse de lemn, cărbune, piatră, produse agricole (sfeclă, cartofi), de creşterea oilor şi nu în ultimul rând de apariţia fabricii de hârtie de la Zărneşti şi a fabricii de zahăr Bod. La 25-26 februarie 1891, Comisia Tehnică a marcat în teren viitorul traseu al căii ferate, în lungime de 25,3 km. Linia a fost proiectată şi executată de firmele „Leo Arnoldy” şi „O. Smerker” – Budapesta. Recepţia căii ferate Braşov – Zărneşti a fost realizată la 6 iunie 1891, iar inaugurarea liniei şi deschiderea circulaţiei trenurilor au avut loc la 24 iunie 1891. Calea ferată Braşov – Zărneşti a fost exploatată de Societatea Anonimă a Căilor Ferate Vicinale Braşov – Trei Scaune, proprietarul liniei între 6 iunie 1891 şi 7 martie 1897; MAV, între 7 martie 1897 şi 1 decembrie 1918; Direcţia Generală CFR, după 1 decembrie 1918. Prin Legea de Ratificare a Convenţiei din 2 aprilie 1932, publicată în Monitorul Oficial nr. 94/1932, calea ferată Braşov – Zărneşti a fost răscumpărată de statul român.
 
Mocăniţa, în etapa a doua
La Braşov, turismul feroviar va cunoaşte o mare dezvoltare în perioada următoare. Etapa a doua de dezvoltare a proiectului vizează construirea unei linii de cale ferată pe ecartament îngust, care va face legătura între Râşnov şi zona Bran. În acest sens, pentru început va fi amenajat un tronson de doi km, între Râşnov şi cartierul Romacril. În cea de-a treia etapă, autorităţile judeţene şi specialiştii feroviari vor analiza utilitatea deschiderii unei linii turistice tot pe ecartament îngust, de la Zărneşti la Plaiul Foii. Trebuie spus că o linie ferată forestieră a existat acolo până în anul 1971.

Comunicat, 13 mai 2008:

Având în vedere solicitările în număr foarte mare ale braşovenilor de a se plimba cu trenul de epocă „Dracula Expres”, Consiliul Judeţean Braşov a stabilit ca începând cu acest weekend accesul călătorilor să se facă pe bază de înscrieri, la Ghişeul REGIOTRANS din Gara Braşov (primul ghişeu de pe partea stângă a incintei gării).

Cei care doresc să meargă cu trenul de epocă trebuie să se prezinte în orice zi la ghişeul menţionat şi să se înscrie pe un tabel.
În momentul în care locurile pentru cursele din săptămâna respectivă sunt ocupate, călătorii înscrişi peste numărul maxim admis vor fi reprogramaţi pentru săptămâna următoare. Practic, în momentul înscrierii, fiecare persoană va şti ziua în care va călători cu trenul.
Începând cu ziua de joi a fiecărei săptămâni, persoanele programate vor putea veni la Ghişeul REGIOTRANS să-şi ridice biletul GRATUIT în baza căruia se vor urca în tren.
Pentru fiecare cursă este disponibil un număr LIMITAT de locuri – 84 de locuri în compartimente, care pot fi completate până la 100, în cazul în care există persoane dornice să călătorească în picioare.
În fiecare săptămână se efectuează două curse, una sâmbăta şi una duminica, al căror traseu este, de regulă, Braşov – Zărneşti şi retur. Totodată, există posibilitatea ca trenul să meargă pe traseul Braşov – Întorsura Buzăului şi retur.
 
Sâmbătă, 17 mai 2008, „Dracula Expres” va circula de la Braşov la Întorsura Buzăului şi retur, cu plecare la ora 10.05.
Duminică, 18 mai 2008, „Dracula Expres” va circula de la Braşov la Zărneşti şi retur, cu plecare la ora 9.00.

 

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare