05.04.2008 Turiştii se vor plimba la Zărneşti într-un tren de epocă

Proiectul Consiliului Judeţean de dezvoltare a turismului feroviar la Braşov, va fi transpus în practică începând cu luna mai 

„Dorinţa noastră este ca Braşovul să devină primul judeţ turistic al ţării. Nu suntem departe de îndeplinirea acestui vis, justificat de impresionantul potenţial natural, cultural şi istoric al judeţului nostru. Proiectul punerii în funcţiune a unui tren de epocă este inclus în demersurile noastre de a realiza o adevărată industrie turistică la Braşov. Un asemenea tren ar completa în mod fericit celelalte atracţii ale zonei Râşnov – Bran – Zărneşti şi i-ar determina pe turişti să zăbovească mai mult timp pe meleagurile noastre. Aceeaşi intenţie am avut-o în ceea ce priveşte asigurarea utilităţilor şi refacerea drumului de la Cetatea Râşnov. În jurul acestui monument de referinţă nu doar pentru judeţ, ci pentru întreaga ţară, oraşul Râşnov poate cunoaşte o dezvoltare rapidă. Şi tot în ideea valorificării cât mai eficiente a resurselor noastre, am pornit şantierele pe drumurile judeţene. Ştim că o infrastructură rutieră corespunzătoare înseamnă dezvoltare, atragere de investiţii, progres şi civilizaţie. Locuitorii judeţului nostru merită toate acestea şi niciun efort al nostru nu e prea mare atunci când este vorba despre o viaţă mai bună pentru oameni.” Aristotel Căncescu, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov
 
Braşovul, primul oraş turistic al ţării! Este mai mult decât un slogan. Este un proiect realist lansat de Aristotel Căncescu, preşedintele Consiliului Judeţean, o promisiune făcută braşovenilor şi care se va îndeplini. În această idee, şeful administraţiei judeţului a demarat mai multe acţiuni concrete vizând creşterea numărului atracţiilor turistice din judeţul Braşov. O astfel de atracţie ce le va oferi vizitatorilor clipe de relaxare într-un cadru natural deosebit, este punerea în funcţiune a unui tren de epocă. El va circula de la Braşov la Zărneşti, începând cu luna mai, şi va avea opriri la Cristian şi Râşnov. Proiectul a fost gândit pe mai multe etape. Mai întâi, deschiderea sistemului de turism feroviar prin inaugurarea trenului menţionat, care va circula pe ecartament normal, pe linia ferată existentă de mulţi ani între Braşov şi Zărneşti.
Vagoane din Orient Expres şi din trenul regal
Trenul de epocă va fi remorcat de locomotive cu aburi: o locomotivă Pacific seria 231, una din puţinele rămase în Europa, construită în Germania, la uzinele Maffai, în anul 1922; cealaltă este din seria 230.516, fiind construită la uzinele Nicolae Malaxa din Bucureşti, în 1937. Trenul va avea în componenţă trei vagoane. Două dintre acestea sunt de clasa I, au făcut parte din Orient Expresul Paris – Bucureşti şi la vremea lor erau foarte căutate de public pentru confortul oferit. Au compartimente spaţioase, cu câte şase locuri tapiţate cu un pluş roşu, de foarte bună calitate şi sunt încălzite cu aburul de la locomotivă. Remarcabil este faptul că în fiecare compartiment călătorii au la îndemână un regulator de aburi care le permite să-şi aleagă temperatura dorită. Cel de-al treilea vagon a fost tocmai vagonul salon al regelui Carol al II-lea. El are un aranjament foarte interesant: un salon pentru servitul mesei, cuşete pentru dormit şi chiar o instalaţie de baie cu cadă şi toate cele necesare pentru igiena personală a familiei regale. Toate aceste vagoane au fost refăcute respecându-se întru totul aspectul lor iniţial, din iniţiativa şi cu strădania preşedintelui Aristotel Căncescu.
Trenul va „înghiţi” trei tone de cărbune
Trenul va fi deservit de oameni pricepuţi. Câţiva foşti mecanici de locomotivă şi fochişti, acum retraşi la pensie, vor fi angajaţi să conducă locomotivele şi să le întreţină. Locomotivele consumă cărbune. La un drum, ele „înghit” trei-patru tone de cărbune si aproape 20 de metri cubi de apă. Cel mai greu încercat pe o asemenea locomotivă va fi fochistul, care nu va înceta să bage pe foc lopeţi întregi cu cărbune. În acelaşi timp, el va fi obligat să privească pe fereastră semnalele şi să-i anunţe mecanicului tot ce se întâmplă pe partea sa. Cel mai important personaj este mecanicul de locomotivă, cel care răspunde de bunul mers al trenului, de punerea lui în mişcare, urmăreşte toaste semnalele şi opreşte în staţii sau ori de câte ori este nevoie. Trenul va avea un personal format din trei persoane, pe lângă mecanic şi fochist urmând să existe un şef de tren care să dea semnalul de plecare, să răspundă de siguranţa călătoriei şi de manevrele care trebuie făcute în gări sau pe traseu. De la el, călătorii îşi vor putea cumpăra bilete. Cât despre biletul de călătorie, acesta nu va fi unul obişnuit. Va fi personalizat cu poza locomotivei şi pe verso va avea un text despre istoria trenului de epocă. Va fi o sărbătoare ziua în care mai ales copiii care n-au văzut niciodată cum arată o locomotivă cu aburi, vor avea plăcerea să urmărească trenul trecând prin Cristian, Râşnov, Tohan şi Zărneşti. Cei care se ocupa de această garnitură le vor oferi micuţilor, cu toată plăcerea, o vizită de câteva minute pe locomotivă.
Mocăniţa, în etapa a doua
Etapa a doua de dezvoltare a proiectului de turism feroviar la Braşov vizează construirea unei linii de cale ferată pe ecartament îngust, care va face legătura între Râşnov şi zona Bran. În acest sens, pentru început va fi amenajat un tronson de doi km, între Râşnov şi cartierul Romacril. În cea de-a treia etapă, autorităţile judeţene şi specialiştii feroviari vor analiza utilitatea deschiderii unei linii turistice tot pe ecartament îngust, de la Zărneşti la Plaiul Foii. Trebuie spus că o linie ferată forestieră a existat acolo până în anul 1971.
O gară mică, de epocă
În momentul de faţă se lucrează la amenajarea gării din Râşnov. „Nu am modernizat-o, pentru că vrem să aibă izul gărilor din anii 1800. În 1873 a fost construită prima gară din Braşov, iar cea din Râşnov datează din 1892. Lucrăm la peron, vom face în zonă şi nişte părculeţe frumoase, iar gara va fi renovată după fotografiile de epocă pe care le avem.
Cel târziu la începutul lunii mai, vom începe primele transporturi de turişti, din Gara Braşov până la Zărneşti, cu escale în gările Cristian şi Râşnov. Pentru tot ceea ce se face, inclusiv renovarea locomotivelor, vagoanelor şi amenajarea gărilor din Cristian şi Râşnov, am alocat din bugetul Consiliului Judeţean 10 miliarde de lei vechi”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu. Trenul de epocă va face două curse pe săptămână, sâmbăta şi duminica.

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare