08.11.2009 Ultimul pas spre finanţarea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav

Finanţarea construirii Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav este la un pas de a fi obţinută, a declarat Aristotel Căncescu, preşedintele Consiliului Judeţean, întors recent de la Viena, unde a discutat cu reprezentanţii concernului Erste Bank despre creditul necesar pentru realizarea acestei investiţii. La respectiva întrunire, el a fost însoţit de vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Kovacs Attila, de preşedintele firmei canadiene Intelcan, Ronald Weissberger, şi de Nicolae Ivan, specialist în probleme bancare, consultant al Consiliului Judeţean în proiect. Cu acest prilej, bancherii austrieci şi-au lămurit ultimele neclarităţi privind situaţia terenurilor pe care se va realiza investiţia – respectiv cele 200 de hectare alocate de Guvernul Tăriceanu Consiliului Judeţean prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/2007, aprobată de Camera Deputaţilor în primăvară, dar şi divergenţele existente pe plan local, binecunoscute la Viena. Un alt aspect clarificat a vizat garanţia Put-Option pe care s-a angajat s-o suporte Consiliul Judeţean în cazul în care în primii trei ani de exploatare a aeroportului se vor înregistra pierderi mai mari de un anumit cuantum. Garanţia poate urca până la câteva milioane de euro, dacă traficul anual, calculat de firma Mott McDonald – specializată în studii de specialitate pentru aeroporturi, nu atinge 200.000 de pasageri, începând cu anul al doilea de exploatare. Totuşi, această posibilitate este exclusă de conducerea Consiliului Judeţean. „Aeroportul din Cluj şi cel din Timişoara înregistrează anual un trafic de peste un milion de călători, faţă de 100.000 de călători preconizaţi. Şi la noi estimăm aproape 1.250.000 de călători anual. Argumentele noastre i-au convins pe bancherii austrieci, astfel încât au decis să deblocheze creditarea cât mai repede”, a menţionat Aristotel Căncescu.

Reprezentanţii băncii au mai vrut să ştie în ce constă implicarea Primăriei Braşov în proiectul aeroportului, având în vedere că municipalitatea este acţionară în societatea AIBG care gestionează toate aspectele legate de investiţie. În acest context, Aristotel Căncescu a menţionat că va transmite o scrisoare Primăriei Braşov prin care va solicita lămuriri cu privire la felul în care administraţia braşoveană înţelege să se implice în proiect. „Primăria Braşov deţine 10% din acţiuni, dar până în prezent nu a contribuit cu nimic. Ba, mai mult, a pus piedici proiectului, pe motivaţii politicianiste. Noi am accesat creditul de cofinanţare, în valoare de 14 milioane de euro, şi ne-am angajat să suportăm eventualele pierderi din exploatare. În mod firesc, municipalitatea ar trebui să aibă o contribuţie financiară pe măsura acţiunilor deţinute sau, în caz contrar, să se retragă din proiect şi să ne cedeze partea ei. Noi nu dorim acest lucru, dorim să avem Primăria Braşovului alături de noi, dar nu în orice condiţii”, a susţinut şeful judeţului. De altfel, el l-a delegat pe vicepreşedintele Kovacs Attila să poarte discuţii cu conducerea Primăriei Braşov pe această temă. Pe de altă parte, austriecii au apreciat faptul că proiectul va rezolva problema transportului aviatic pentru comunitatea maghiară din judeţele Covasna şi Harghita, aspect susţinut de vicepreşedintele Kovacs Attila: „Reprezentanţii băncii au fost mulţumiţi că vor fi satisfăcuţi şi călătorii maghiari din zona secuimii care va fi astfel conectată la posibilităţile acestui aeroport”.
În momentul de faţă, creditul de cofinanţare în valoare de 14 milioane de euro, accesat de Consiliul Judeţean de la BCR, este disponibil în cont. Cu aceşti bani, şantierul viitorului aeroport ar putea începe, însă Aristotel Căncescu a declarat că preferă să amâne momentul până la deschiderea efectivă a creditării. În decurs de o lună, Erste Bank va aproba „grosul” creditării, adică peste 80 de milioane de euro, bani pe care îi va accesa Intelcan, firma care a câştigat licitaţia pentru proiectarea, construirea şi exploatarea aeroportului. Investiţia va fi terminată în decurs de 24 de luni, după care, până va fi efectiv pusă în funcţiune, vor mai fi necesare zece luni de probe tehnice.

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare