08.03.2016 Vicepreședintele Gabor dorește extinderea serviciilor RAT Brașov în toată zona metropolitană

Adrian Gabor, vicepreședintele Consiliului Județean Brașov, a participat la prima întâlnire de lucru cu factorii de decizie din zona metropolitană, având ca scop implementarea Planului de Dezvoltare Urbană Durabilă pentru Polul de Creştere Braşov şi pregătirea pentru accesarea fondurilor europene disponibile prin Programul Operaţional Regional, Axa 4, dedicată dezvoltării urbane durabile.
Unul dintre subiectele principale abordate a fost identificarea paşilor necesari pentru ca până la finalizarea actualului exerciţiu financiar al Uniunii Europene – anul 2020, să funcţioneze la nivelul zonei metropolitane un sistem de transport nepoluant, bazat în principal pe autovehicule electrice, prin intermediul Programului Operaţional Regional, axa 4 – Dezvoltare Urbană Durabilă. În acest moment este prevăzută o sumă de aproximativ 28 de milioane de euro dedicată reducerii emisiilor de dioxid de carbon prin achiziţionarea de mijloace de transport public nepoluante (autobuze electrice şi troleibuze), dar există posibilitatea ca această sumă să fie chiar mai mare.
RAT Brașov e obligatoriu să se transforme în societate comercială
Adrian Gabor a susținut că ,,pentru a putea accesa aceste sume, primul pas este ca Regia Autonomă de Transport Brașov să devină societate comercială. Aceasta este nu doar o obligaţie din partea finanţatorului, ci şi o prevedere în legea privind serviciile de transport public, cu modificările ulterioare. În cadrul acestei şedinţe am avut o discuţie cu conducerea RAT, cu privire la urgentarea acestei transformări. Putem lua ca model Compania Apa, care a fost tot Regie Autonomă şi s-a transformat în societate comercială, moment din care a reuşit să acceseze mai multe finanţări, pe diferite programe ale Uniunii Europene. Consiliul Judeţean poate lua în considerare inclusiv implicarea sa în acţionariatul viitoarei societăţi, alături de autorităţile publice din zona metropolitană. Odată cu transformarea RAT Braşov în societate comercială pot fi demarate procedurile de elaborare a cererii de finanţare pentru achiziţionarea de autobuze electrice împreună cu infrastructura şi echipamentele necesare pentru mentenanţa acestor vehicule, precum şi troleibuze”. Dacă autoritățile publice brașovene ar accesa cele 28 de milioane de euro nerambursabile, banii ar fi de ajuns pentru înlocuirea tuturor mijloacelor de transport în comun din municipiul Brașov cu unele moderne și cu un grad mai mic de poluare.
La rândul său, Dragoș David, președintele Agenției Metropolitane Brașov, a avertizat că în cazul în care această transformare nu va avea loc în acest an, din 2017 RAT Brașov nu va mai avea licență de transport nici măcar pe municipiul Brașov: „Pe regii antonome nu se mai poate da licență, conform prevederilor legale. Practic, anunțăm conducerea RAT, din timp, să-și facă documentele pentru a deveni societatea comercială și operator regional, astfel încât să poată opera atât în municipiul Brașov, cât și în zona metropolitană”.
RAT trebuie să devină operator regional
Vicepreședintele CJ a mai precizat că ,,proiectul de reînnoire a parcului auto al RAT Braşov are în vedere şi extinderea sistemului de transport public la nivelul întregii zone metropolitane. Se poate crea un operator regional de servicii de transport public în care primăriile din zonă, precum şi Consiliul Judeţean sunt implicate. Se va putea astfel trece la următoarea etapă de dezvoltare a zonei metropolitane, cea a îmbunătăţirii serviciilor de transport şi a legăturilor dintre localităţi. Nu vorbim doar de legătura către şi dinspre Braşov, ci şi către alte localităţi care generează locuri de muncă (Cristian, Prejmer). În fapt, aceste localităţi vor fi probabil incluse în prima etapă de dezvoltare a sistemului de transport metropolitan. În parcul Industrial de la Prejmer nu lucrează doar prejmereni. Muncitorii vin din Braşov, din Hărman şi Sânpetru, unii chiar şi din Sfântu Gheorghe. În acelaşi mod, Braşovul a dezvoltat noi zone comerciale şi industriale unde este nevoie să asigurăm transportul public. Este aşadar nevoie să dezvoltăm un sistem de transport metropolitan care ţine cont de aceste noi zone de dezvoltare economică. RAT Braşov, odată transformat în societate comercială, poate accesa fonduri europene nerambursabile, împreună cu Primăria Braşov, şi poate deveni principalul furnizor de servicii de transport public local la nivelul întregului teritoriu al Ţării Bârsei.”  Astfel, și cetățenii din localitățile din jurul Brașovului vor beneficia de facilitățile pentru transportul în comun existente în municipiu: reducere de 50% pentru elevi, studenți, pensionari.
POR 2014-2020 prevede că investiţiile în realizarea unor sisteme de transport urban durabil vor asigura accesibilitatea la sistemul de transport public şi privat pentru toţi cetăţenii, vor îmbunătăți siguranţa şi securitatea în mijloacele de transport și vor reduce numărul de accidente, vor conduce la scăderea poluării aerului şi a poluării fonice, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie, și nu în ultimul rând vor determina dezvoltarea infrastructurii destinate mijloacelor de transport non-motorizate.

Toate știrile...

Evenimente în desfășurare