Mass Media

BUNĂ ZIUA BRAȘOV, 12 iulie 2018

„Aerotaxi” cu plecare de la Braşov?
Radu COLŢEA

Institutul de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” din Bucureşti este interesat să îşi deschidă la Ghimbav o „bază”. De aici ar putea decola „avioane şcoală”, dar şi curse interne cu 9 locuri
Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, şi coordonatorul proiectului aeroportului de la Ghimbav, Alexandru Anghel, au fost marţi la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială (INCDA) „Elie Carafoli” din Bucureşti. Această vizită, a explicat Adrian Veştea, a fost făcută pentru a stabili viitoare colaborări cu institutul din Capitală, atât în domeniul cercetării şi proiectării, cât şi al operării aeroportului. Coordonatorul proiectului aeroportului internaţional de la Ghimbav, Alexandru Anghel, ne-a declarat că  pentru institutul de la Bucureşti, tentantă este ideea colaborării cu Braşovul într-un proiect ce vizează transportul aerian pe rute interne cu ajutorul unor aeronave de capacitate mică. „Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială de la Bucureşti are prototipul unui «aerotaxi», un avion de mici dimensiuni, cu o capacitate de 9 locuri. Interiorul aeronavei este astfel proiectat încât să permită o reamenajare rapidă într-o cursă de lux, dacă se scot din fotolii sau într-un avion de curierat rapid, pentru că acesta poate fi adaptat şi pentru transport de marfă. La Bucureşti s-a discutat despre posibilitatea realizării, la Ghimbav, a unui hangar pentru mentenanţa şi producerea unor astfel de aeronave, dar şi despre posibilitatea ca de la Braşov să decoleze astfel de curse”, a explicat Alexandru Anghel. Acesta susţine că, la o primă estimare, un astfel de avion ar costa în jur de un milion de euro, iar pentru realizarea lui ar putea fi atraşi investitori privaţi, inclusiv companii din domeniul transportului rutier de pasageri. „Având în vedere că Braşovul este în centrul ţării, iar distanţa până la celelalte aeroporturi din România este mică, o aeronavă de mari dimensiuni nici nu s-ar ridica bine, că ar trebui să aterizeze deja şi folosirea unor «aerotaxiuri» ar fi mult mai eficientă. Practic, acestea ar fi «echivalentul» microbuzelor care merg acum de la Braşov la Bucureşti sau la Constanţa. Cu nişte bani în plus, pasageri ar ajunge mult mai repede la destinaţie decât dacă ar face-o cu un mijloc de transport terestru, iar costurile operatorului aerian ar fi mai mici”, a mai spus Anghel. Institutul de cercetare de la Bucureşti nu este interesat numai de dezvoltarea, la Braşov, a transportului aerian cu „aerotaxiurile”, ci şi de folosirea aeroportului de la Ghimbav pentru pregătirea viitorilor piloţi. „Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă care funcţionează în cadrul institutului este interesată să folosească infrastructura de la Ghimbav pentru pregătirea piloţilor. Aceste aterizări şi decolări s-ar putea face imediat după ce, din punct de vedere tehnic, aeroportul va fi funcţional şi ne-ar ajuta în procesul de autorizare de către Autoritatea Aeronautică Română”, a mai spus Anghel.
Hartă „3D” pentru procedurile de zbor
Până la aterizarea unor aeronave la Braşov, colaborarea cu institutul de la Bucureşti vizează şi pregătirea documentelor de avizare a noului aeroport. Astfel, potrivit sursei citate, discuţiile de marți au vizat şi încheierea unui parteneriat cu INCDA Bucureşti pentru realizarea unei hărţi 3D pe o rază de 45 de kilometri în jurul aeroportului, care ar urma să fie utilizată pentru elaborarea procedurilor de zbor. Tot cu instituţia din capitală se discută şi despre posibilitatea elaborării unei hărţi de zgomot, document necesar obţinerii avizelor de funcţionare ale aeroportului.
Simulatoarele de zbor, testate de preşedintele CJ Braşov
O parte mai neprotocolară a întâlnirii de lucru de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” a fost testarea echipamentelor de aici. Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, a folosit simulatoarele de zbor, a „pilotat” chiar şi un IAR 99 Şoim, ultimul avion militar proiectat şi produs integral de România, la uzina de la Craiova. Acest tip de avion a fost creat pentru antrenarea piloţilor avioanelor de vânătoare, înainte ca aceştia să urce la manşa aeronavelor MIG 21 Lancer.
http://www.bzb.ro/stire/aerotaxi-cu-plecare-de-la-brasov-a127025



MONITORUL EXPRES, 29 iunie 2018

110 zile pentru căile de rulare şi platforma de îmbarcare
Se reiau lucrările la aeroport
Mihaela Parghel

• Consiliul Judeţean Braşov a semnat ieri contractul de execuţie a lucrărilor pentru căile de rulare alfa, platforma de îmbarcare-debarcare şi extinderea reţelelor de canalizare şi drenaj • Firma care se va ocupa de aceste lucrări este PORR Construct, o companie din Austria care a cîştigat licitaţia organizată de CJ
Consiliul Judeţean Braşov a semnat ieri contractul de execuţie a lucrărilor pentru căile de rulare Alfa, platforma de îmbarcare-debarcare şi extinderea reţelelor de canalizare şi drenaj, aferente pistei de decolare/aterizare de la Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav. Firma care se va ocupa de aceste lucrări este PORR Construct, o companie din Austria care a cîştigat licitaţia organizată de Consiliul Judeţean Braşov, cu o ofertă de 26,581 milioane lei, la care se va adăuga TVA de 5,050 milioane lei. „După patru ani de blocaje, reluăm construcţia Aeroportului de la Ghimbav şi sîntem în grafic cu ceea ce ne-am propus să realizăm pentru a duce la bun sfîrşit acest proiect pe care toţi braşovenii şi-l doresc cu ardoare. Mă bucur că rezultatul licitaţiei n-a fost contestat, dar acest lucru era de aşteptat din moment ce am luat toate măsurile pentru a nu exista niciun fel de obiecţii din partea ofertanţilor. Astfel, în doar cîteva zile, constructorul poate intra pe teren pentru a-şi organiza şantierul. Sîntem foarte bucuroşi că am depăşit cu bine această etapă procedurală şi acum putem continua investiţiile la Aeroport, mai ales că avem banii asiguraţi în bugetul judeţean”, a declarat preşedintele CJ Braşov Adrian Veştea, după semnarea contractului.
110 zile pentru această etapă a aeroportului
Potrivit prevederilor cuprinse în contract, firma se obligă să execute lucrările în termen de 110 zile calendaristice (echivalentul a 15 săptămîni şi cinci zile), conform ofertei. Termenul decurge de la data emiterii ordinului de începere a execuţiei lucrărilor, după ce firma constituie garanţia de bună execuţie, în cuantum de 10% din preţul contractului, şi administraţia judeţeană predă constructorului amplasamentul liber de orice sarcini. Pentru organizarea şantierului, firma are la dispoziţie o perioadă de mobilizare de cinci zile. Înainte de lansarea lucrărilor, executantul este obligat să prezinte administraţiei judeţene, spre aprobare, graficul detaliat de execuţie, în ordinea tehnologică. Agrearea graficului de execuţie reprezintă angajamentul ferm al executantului de a efectua lucrările la termenele stabilite. La terminarea lucrărilor, constructorul va avea la dispoziţie şase zile pentru probe, teste, verificări şi recepţie.
Garanţie de 62 de luni 
Perioada de garanţie acordată lucrărilor este de 62 luni de la data semnării procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, pînă la recepţia finală. La expirarea perioadei de garanţie acordată lucrărilor se va semna procesul-verbal de recepţie finală. Potrivit prevederilor contractuale, se vor realiza calea de rulare Alfa (cu o lungime de 200 de metri şi o lăţime de 23 de metri, plus acostamente), platforma de îmbarcare-debarcare, care va avea dimensiunea de 135 m/145 m şi va permite staţionarea a trei aeronave de categoria C cu anvergura aripilor de 36 metri, şi canalizarea pluvială pentru obiectivele proiectate şi pentru pista de decolare-aterizare existentă. De asemenea, tot în această etapă, se va monta şi tubulatura de balizaj pentru obiectivele proiectate, respectiv pentru calea de rulare şi platformă, se va amenaja iluminatul platformei şi se vor monta elementele de protecţie a construcţiilor din banda pistei.
Încă patru licitaţii pentru celelalte componente ale aeroportului

În perioada imediat următoare, Consiliul Judeţean Braşov va lansa patru licitaţii pentru realizarea celorlalte componente ale Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav. Prima licitaţie are în vedere contractul pentru proiectarea şi execuţia clădirii energetice, a remizei PSI, a posturilor de control acces, parcării auto şi a drumului de acces către terminal (DJ103C), a reţelelor interioare ale aeroportului şi a platformei antisuflu. O a doua licitaţie are în vedere contractul pentru proeictarea şi execuţia terminalului de pasageri, inclusiv cu planurile de arhitectură şi indicarea fluxurilor de pasageri şi a bagajelor pentru trafic intern şi internaţional. Un contract separat, scos de asemenea la licitaţie, are în vedere amenajarea benzii pistă conform normelor EASA revizuite la zi, iar a patra licitaţie priveşte proiectarea şi execuţia turnului de control şi a sistemului de balizaj pentru viitorul aeroport.
Terminalul de pasageri va fi de trei ori mai mare decît cel propus iniţial
Terminalul aeroportului va fi de trei ori mai mare faţă de cum fusese propus iniţial. Plenul Consiliului Judeţean Braşov a aprobat ieri o modificare a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul aeroportului, terminalul urmînd să aibă 10.060 de metri faţă de 3.600 cît avea pînă acum. „Aveam varianta de a merge cu un terminal care oricum era modular, şi ar fi urmat să fie extins ulterior, sau să modificăm acum indicatorii tehnico-economici, pentru a porni cu el din prima aşa“, a explicat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea. Conform hotărîrii adoptate ieri de Consiliul Judeţean Braşov, noul terminal va costa 84,252 milioane lei şi va avea demisol, parter, un etaj şi un alt etaj retras. În versiunea iniţială, terminalul de pasageri, de 3.600 de metri pătraţi, costa 42,247 milioane lei (9,369 milioane euro). Conform noilor indicatori tehnico-economici, valoarea totală a Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav, în etapa a III, în care se va executa terminalul de pasageri şi alte obiective necesare, printre care clădirea energetică, turnul de control, parcarea şi drumul de acces şi reţelele interioare are o valoare de 312,504 milioane lei (69,302 milioane euro). În versiunea iniţială, lucrările aferente acestei etape costau 214,244 milioane lei (47,498 milioane euro).
http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&p=eveniment&s_id=183084&110-zile-pentru-caile-de-rulare-si-platforma-de-imbarcare-Se-reiau-lucrarile-la-aeroport



BUNĂ ZIUA BRAȘOV, 26 iunie 2018

Bibliotecă în Agrementul de sub Tâmpa
Radu COLŢEA

Biblioteca Judeţeană Braşov ar urma să administreze clădirea timp de 10 ani
Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu” din Braşov va prelua Complexul Agrement de sub Tâmpa, unde are în plan amenajarea unei biblioteci şi a unor  spaţii în care să se poată desfăşura diverse activităţi cu copiii. Proiectul de hotărâre de Consiliu Judeţean în acest sens va fi dezbătut în şedinţa de plen de joi, în proiectul actului normativ fiind menţionat faptul că Biblioteca Judeţeană ar urma să administra imobilul timp de 10 ani. „După ce va prelua Complexul Agrement, Biblioteca Judeţeană Braşov va realiza reparaţiile, apoi va amenaja şi spaţiile”, a explicat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov Adrian Gabor. Conform documentelor depuse de conducerea Bibliotecii Judeţene Braşov la Consiliul Judeţean, în fosta bază „Agrement” se doreşte amenajarea unei „unei biblioteci la standarde moderne”. De asemenea, reprezentanţii bibliotecii au argumentat că au nevoie de spaţiile de la baza de sub Tâmpa „pentru buna desfăşurare a activităţilor specifice, având în vedere restrângerea dreptului de administrare în Casa Baiulescu”.
Baza de sub Tâmpa, închisă din 2015
Complexul Agrement a fost cumpărat de Consiliul Judeţean în anul 2003, după care a fost reabilitat, apoi administrat de SC Consilprest SRL (firmă aflată în subordinea Consiliului Judeţean Braşov). De la începutul anului 2015, Complexul  fost închis, după ce Consilprest a renunţat la administrare, iar Consiliul Judeţean a organizat mai multe licitaţii (recomandate de altfel de un raport anterior al Curţii de Conturi), sperând că va fi identificat un operator privat care să preia unitatea. Având în vedere preţul de pornire rezultat din evaluare, considerat mult prea mare de posibilii chiriaşi (319.684 lei /an la ultima licitaţie), complexul nu a prezentat interes. De altfel, pentru închiriere a fost oferită doar o parte a complexului, respectiv bazinul, sala de gimnastică şi unitatea de alimentaţie publică, pentru că sala de bowling şi patinoarul (construite pe un teren aflat în proprietatea Primăriei Braşov) făceau obiectul unui litigiu cu Primăria Braşov, procesul fiind deschis încă din anul 2007.  În anul 2014, acest dosar a fost suspendat, existând dorinţa de soluţionare a litigiului pe cale amiabilă, respectiv prin cumpărarea terenului de către Consiliul Judeţean Braşov, dar tranzacţia nu s-a mai efectuat. În anul 2016, Primăria Braşov şi administraţia judeţeană au început discuţiile privind schimbul imobiliar amintit, dar cele două părţi nu s-au înţeles. De asemenea, în anul 2015, administraţia judeţeană a luat în calcul amenajarea unui centru de recuperare la „Agrement”, însă nici această variantă nu s-a materializat.
Biblioteca Judeţeană Braşov plăteşte o chirie de 21.615 lei pe lună  pentru sediul din Livada Poştei
Tot în şedinţa de plen de joi, aleşii vor dezbate un proiect de hotărâre de Consiliu Judeţean privind prelungirea contractului de închiriere pentru sediul din Livada Poştei până la data de 31 iulie 2019. Astfel, potrivit proiectului  actului normativ, Biblioteca Judeţeană Braşov va plăti către proprietarul imobilului, respectiv Camera de Comerţ şi Industrie, o chirie de 21.615 lei pe lună, actualizată anual cu rata inflaţiei. Clădirea în care este sediul Bibliotecii Judeţene Braşov a fost retrocedată Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov, procesul verbal de predare primire fiind semnat în anul 2011.
http://www.bzb.ro/stire/biblioteca-in-agrementul-de-sub-tampa-a126399



MONITORUL EXPRES, 26 iunie 2018

O nouă folosinţă 
Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu“ vrea să se extindă în Centrul Agrement - Tîmpa
Mihaela Parghel

• Baza Agrement stă de trei ani închisă, după ce a fost reabilitată în 2007 - 2009, însă deja începe să se degradeze din cauza unor infiltraţii • Biblioteca Judeţeană intenţionează să amenajeze acolo un centru pentru copii
Biblioteca Judeţeană Braşov ar putea prelua Centrul Agrement-Tîmpa, pentru a-şi extinde în această clădire o secţie destinată copiilor. Baza Agrement stă de trei ani închisă, după ce a fost reabilitată în 2007 - 2009, însă deja începe să se degradeze din cauza unor infiltraţii. Anii trecuţi, Consiliul Judeţean, care administrează clădirea, a scos-o, fără succes, la închiriere, însă preţul prea mare a alungat firmele interesate.
Centru pentru copii la Agrement - Tîmpa
Consilierii judeţeni vor dezbate în şedinţa de plen de joi proiectul de hotărîre privind preluare Centrului Agrement de sub Tîmpa de către Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu“. Potrivit vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Gabor, în clădirea de sub Tîmpa, Biblioteca Judeţeană intenţionează să amenajeze un centru pentru copii, în care cei mici să participe la diverse activităţi educative şi nu numai. „După ce va prelua Complexul Agrement, Biblioteca Judeţeană va realiza lucrările de amenajare, conform activităţilor pe care vrea să le facă acolo şi va suporta cheltuielile pentru întreţinerea spaţiilor”, a precizat vicepreşedintele CJ Braşov. Complexul Agrement urmează să fie administrat de Biblioteca Judeţeană pentru o perioadă de zece ani.
Centrul stă închis de trei ani
Predarea Complexului Agrement de sub Tîmpa către Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu“ vine după ce administraţia judeţeană a încercat în mai multe rînduri să îl închirieze, să îl transforme în centru de recuperare sau să îl dea Primăriei Braşov, la schimb cu Casa Sfatului. În 2016 - 2017, Consiliul Judeţean a organizat trei licitaţii pentru închirierea centrului însă nu a avut succes, pentru că preţul lunar al chiriei, stabilit de evaluatori la aproximativ 26.000 de lei, a fost neatractiv pentru firmele private. Complexul Agrement Tîmpa a fost complet reabilitat în perioada 2007 - 2009, lucrările de atunci făcînd, de altfel, obiectul unui dosar DNA în care este implicat fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu, acuzat că ar fi majorat fără bază legală, cu aproape cinci milioane de lei, costurile unui contract iniţial de aproximativ 8 milioane de lei pentru reabilitarea imobilului. Complexul a fost închis în 2015, pentru a permite reducerea cheltuielilor de întreţinere peste iarnă, reprezentanţii Consiliului Judeţean spunînd atunci că, faţă de încasările medii lunare de aproximativ 50.000 de lei, costurile de funcţionare se ridicau la aproximativ 100.000 de lei. Deşi ar fi urmat să fie redeschis la 1 aprilie, acest lucru nu s-a întîmplat. În schimb, CJ a căutat să dea spre închiriere complexul care pînă atunci a fost administrat păgubos de către Consilprest, firma administraţiei judeţene, care l-a primit cu titlu gratuit pentru utilizare. În 2016, braşovenii au iniţiat chiar şi o petiţie cerînd autorităţilor să găseasca soluţia pentru a redeschide Complexul Agrement Tîmpa.
http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&p=eveniment&s_id=182993&O-noua-folosinta--Biblioteca-Judeteana-„George-Baritiu“-vrea-sa-se-extinda-in-Centrul-Agrement---Timpa



BUNĂ ZIUA BRAȘOV, 21 iunie 2018

Dirigenţia de şantier şi monitorizarea comportării „drumului de sub munte” va costa maxim 1,6 milioane de lei
Radu COLŢEA

După ce în toamna anului trecut a obţinut finanţarea europeană pentru modernizarea „drumului pe sub
munte”, Consiliul Judeţean Braşov a lansat recent licitaţia pentru dirigenţia de şantier pe perioada derulării lucrărilor, dar şi pentru serviciile de urmărire a comportării drumului pe perioada de garanţie. Potrivit documentaţiei disponibile pe platforma electronică de achiziţii publice, valoarea estimată a acestui contract de consultanţă este de 1.121.182 lei, fără TVA, respectiv 1.334.206 lei cu TVA, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 24 iulie. Consultantul va supraveghea lucrările de modernizare a drumurilor judeţene care traversează localităţile Şinca, Hârseni, Lisa, Recea, Sâmbăta de Sus, Drăguş, Viştea, Ucea, dar şi din oraşul Victoria. Ulterior, în perioada de garanţie, care este de 5 ani, câte o lună în fiecare an, sarcina consultantului va urmări „comportarea în exploatare a construcţiilor realizate”. Proiectul „Modernizare drum interjudeţean DJ 104A, DJ 105C şi DJ 105P – format din DJ 104A, km 0+000-45+000, DJ 105C, km 6+300-3+800, DJ 105P, km 0+000-3+800” este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014 - 2020. Valoarea totală a proiectului este de 146.864.245,94 lei, din care cheltuielile totale nerambursabile sunt de 141.522.749,92 lei. Contribuţia proprie a Judeţului Braşov la cheltuielile eligibile este de 2.888.219 lei. Tot de la bugetul Judeţului Braşov vor fi suportatate şi cheltuielile neeligibile, care se ridică la 2.453.276 lei. Cu aceşti bani vor fi refăcute drumurile judeţene care traversează localităţile amintite. Proiectul mai presupune construcţia de trotuare, dar şi amplasarea de staţii de transport public. Astfel, este asigurată finanţarea pentru modernizarea a 49,039 km de drumuri judeţene, a 64.422 mp de acostamente şi a 16.280 mp de drumuri laterale. Tot cu banii de la Uniunea Europeană se vor efectua lucrări la 884 mp de trotuare şi se vor amenaja 21 de staţii de transport public. Nu în ultimul rând se vor fi reparate podurile, pasajele şi podeţele de pe traseu.
http://www.bzb.ro/stire/dirigentia-de-santier-si-monitorizarea-comportarii-drumului-de-sub-munte-va-costa-maxim-16-milioane-de-lei-a126253




Modificat la data de 12 Iulie 2018

Evenimente în desfășurare